Lancia Delta HF Integrale 8V
rebuilding a delta 8v integrale 1988

Onze auto

Our car

De eerste 2 foto's (blauwe delta) zijn van de auto die we gaan opknappen.

De laatste 2 foto's (grijze delta) zijn van de "donor" auto die we gekocht hadden


Het verhaal.

In 1999 ben ik in Venlo komen wonen en hebben wij elkaar als collega leren kennen.
Michael kocht op een gegeven moment een Delta integrale 16V, zelf had ik toen nog niets met dit merk/type auto.
Op een dag, ik geloof in 2003, vroeg hij of ik zin had om mee te gaan naar een clubdag met toerrit van de Lancia club NL en ik dacht, waarom niet.
Eenmaal onderweg leerde ik de brute kracht en wegligging van deze auto kennen en was meteen verkocht; IK WIL OOK ZO’N AUTO.

Na een paar weken wist Michael er 1 te koop staan en zijn we samen gaan kijken. Het was dan wel een 8V in plaats van een 16V maar ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de auto aangeschaft.
De auto was in een redelijke staat maar zeker voor verbetering vatbaar, mijn vrije tijd ging vooral in het opknappen en onderhouden van de wagen zitten en dankzij mijn werk had ik de beschikking over een volledig toegeruste werkplaats wat erg van pas komt als je zo’n wagen zelf wilt onderhouden en repareren.

Ondertussen leerden we nog 2 Limburgse Delta liefhebbers kennen en ontstond het idee om een clubje op te richten; de scuderia Limburgia.
Met ons clubje hebben we samen met de LCN een aantal toerritten georganiseerd en zijn we ook naar een international treffen in Duitsland geweest, we hebben hier altijd veel lol aan beleefd.
De ene na de andere modificatie volgde; andere velgen, dikke uitlaat, aangepaste motor (o.a cilinderkop aangepast naar grp. A, 8 kg van het vliegwiel eraf, balansassen verwijderd, grp. A turbo, aangepaste koppeling etc.).

In 2008 kreeg ik het idee om de wagen dan maar helemaal als werks-auto uit te voeren en werd er een rolkooi aangeschaft. De auto werd gestript en de rotte plekken kwamen tevoorschijn. Vol goede moed begon ik aan de restauratie. Toen ik echter in 2009 ontslag nam was het ook gedaan met de werkplaats en moest ik de wagen in mijn garage kwijt. Eenmaal daar gestald en met een eigen zaak begonnen raakte de wagen in vergetelheid en stond de gestripte carrosserie maar een beetje de garage op te vullen.
Michael was ondertussen zijn Delta ook al kwijt en op een gegeven moment kregen we het idee om samen deze wagen op te knappen. We kochten nog een Delta in de hoop dat die er beter aan toe was maar dat bleek niet zo te mogen zijn. Al snel kwam de beslissing om dan toch maar verder te gaan met de bestaande wagen en de nieuwe aanschaf als donor te gebruiken.
Zo gezegd, zo gedaan, de nieuwe aanschaf werdt volledig gestript en alle bruikbare delen opgeslagen in de kelder. Daarna volgde het lange traject van opknappen van de carrosserie waar we nu nog steeds mee bezig zijn.

The first 2 pics (blue delta) are from the car we going to restore.

The last pics (grey delta) are from the "donor" car we bought



The story

In 1999 I moved to Venlo and we met each other as a colleague.Michael bought himself a Delta integrale 16V, At that time I had nothing with this brand / type of car.One day, I believe in 2003, he asked me if I would like to go to a club day with a tour of the Lancia club NL and I thought, why not.Once on the road, I learned the brute force and handling of this car and was immediately sold; I ALSO WANT SUCH A CAR.

After a few weeks Michael knew 1 for sale and we went to look at it together. It was an 8V instead of a 16V but I could not resist the temptation and bought the car.The car was in a reasonable condition but certainly amenable to improvement, in my spare time I was mainly refurbishing and maintaining the car and thanks to my work I had access to a fully equipped workshop which is very useful if you have such a vehicle to maintain and repair.

In the meantime we got to know two more Limburg Delta enthusiasts and the idea was born to start a club; the scuderia Limburgia.Together with the LCN we organized a number of tour rides with our club and we also went to an international meeting in Germany, we have always had a lot of fun doing this. One after another modification followed; other rims, thick exhaust, modified engine (incl. cylinder head adjusted to grp.A, 8 kg of the flywheel off, balancing shafts removed, grp.A turbo, modified clutch etc.).

In 2008 I got the idea to rebuild the car as a works car and a roll cage was purchased. The car was stripped and the rotten spots came out. In good spirits I started the restoration. However, when I resigned in 2009, it was done with the workshop and I had to leave the car in my garage. Once there stabled and started my own business, the car fell into oblivion and the stripped body only filled the garage a bit. Meanwhile, Michael had already sold his Delta and at some point we got the idea to rebuild this car together. We bought another Delta in the hope that it was better, but that turned out not to be. Soon the decision came to continue with the existing car and to use the new purchase as a donor. The new purchase was completely stripped and all useful parts stored in the cellar. Then the long process of rebuilding the bodywork started that we are still working on today.